-
Programy - Nauka przez zabawę
Korzystamy z wielu programów i metod, które ułatwiają dziecku zrozumienie otaczającego świata. Jednym z naszych celów jest bardzo dobre przygotowanie dzieci do obowiązków szkolnych. Proces ten rozpoczynamy już od grup najmłodszych.
-
Program Dziecięcej Matematyki
Liwena opiera się na wieloletniej współpracy z prof. Edytą Gruszczyk- Kolczyńską, która wspiera nas i podpowiada, jak najlepiej realizować i wzbogacać napisany przez nią program Dziecięcej Matematyki. Dlatego też edukacja matematyczna jest wtopiona w osobiste doświadczenia i działania dziecka; nasze przedszkolaki poprzez ruch i zabawę rozwijają procesy intelektualne, od których zależy sukces w uczeniu się matematyki.
Co rozwijamy?
– orientację przestrzenną,
– umiejętności liczenia, mierzenia, ważenia,
– rozpoznawanie figur geometrycznych,
– logiczne myślenie,
– pamięć długotrwałą.Elementy Programu Glottodydaktyki prof. B. Rocławskiego
Przygotowanie do czytania i pisania rozpoczynamy już od pierwszych dni pobytu w przedszkolu, nie traktując tego jako poważną naukę, ale jak wesołą wspólną zabawę „buzią i językiem”, dającą jednak ważne efekty. Pierwszym naszym zadaniem w metodzie glottodydaktycznej jest rozwój narządów mowy i ćwiczenia oddechowe (zabawy logopedyczne). Dzieci starsze otrzymują do zabawy zestaw klocków LOGO z literami w 4 wariantach: duże i małe pisane oraz duże i małe drukowane. Program glottodydaktyki pozwala nam pomału wprowadzać dzieci w trudny i nieznany świat dźwięków, liter, reguł ortofonicznych, które w przyszłej karierze szkolnej pozwolą na odniesienie sukcesu.
Co rozwijamy?
– umiejętność syntezy wyrazów,
– znajomość nowej głoski i łączenie jej z wzorem graficznym,
– sprawność manualną i grafomotoryczną.Dodatkowe metody wzbogacające wspólne zabawy i zajęcia
– Kinezjologia Edukacyjna – gimnastyka mózgu,
– Metoda Klanza – pedagogika zabawy,
– Gimnastyka buzi i języka – usprawnianie mowy dziecka. -
Elementy programu wychowawczo-profilaktyczny „Spójrz inaczej”
Program uczy nasze dzieci rozumienia siebie i innych. Celem tej metody jest wpływanie na dziecko w taki sposób, aby radziło sobie lepiej z rozwiązywaniem problemów.
Co rozwijamy?
– rozpoznawanie i zaspokajanie własnych potrzeb,
– umiejętność dobrego współżycia z innymi.Elementy programu promocji zdrowia psychicznego dla dzieci „Przyjaciele Zippiego”
Program „Przyjaciele Zippiego” jest skonstruowany w taki sposób, aby zachęcał dzieci do zastanowienia się nad sobą i wymyślania własnych rozwiązań problemów.
Pomagamy:
– nazywać własne uczucia,
– nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie,
– adoptować się do nowych sytuacji.Elementy „Odimiennej metody czytania”
Metoda polega na wprowadzeniu dziecka w świat słów na zasadzie zabaw i gier przy wykorzystaniu imienia dziecka. Przedszkolak, przez własne imię, z którym się utożsamia, rozbudza swoje zainteresowania pisaniem i czytaniem. Dzieci nauczane tą metodą potrafią nie tylko odczytywać własne imię, ale i wiele innych wyrazów i zdań.
W Liwenie dzieci mają swoje imienne wizytówki przyklejone do krzesełek, a także przy własnych półeczkach w sali oraz szatni.
-
Programy autorskie nauczycieli Liweny
Nasi nauczyciele wzbogacają swój warsztat pracy przygotowując i wykorzystując własne programy zorientowane na różnorodne obszary potrzeb i zainteresowań dzieci.
Program profilaktyczny „Halo-halo, tu pogotowie ratunkowe”
Głównym celem programu jest kształtowanie u dzieci potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo . W naszym przedszkolu promocja zdrowia jest powiązana z instytucjami, które służą merytoryczną wiedzą i wzbogacają program o przeprowadzanie pogadanek, prelekcji dla rodziców i dzieci na tematy zdrowotne, wizyty w gabinetach lekarskich. Wychodząc naprzeciw problemowi, jakim jest niska aktywność ruchowa, poprzez program: „Halo-halo …” wdrażamy dodatkowe zabawy i zajęcia ruchowe, takie jak: „Przedszkoliada”, „Aikido”, udział w dziecięcych Olimpiadach Sportowych.
Program muzyczny „Orkiestra Małego Muzyka”
Priorytetem programu jest rozwijanie zdolności muzycznych i muzykalności naszych przedszkolaków. Programem są objęte dzieci, które przejawiają chęć do swobodnego muzykowania oraz dzieci z predyspozycjami do uzdolnień muzycznych. Dostępne w wybranej sali przedszkolnej instrumenty perkusyjne Orffa: metalofony i ksylofony, dzwonki melodyczne, bębny i bongosy, pozwalają nam na stworzenie z dziećmi prawdziwej orkiestry. Dzięki wspólnej zabawie z muzyką mamy okazję prezentować dziecięcą orkiestrę na scenie Liweny, w Państwowej Szkole Muzycznej, w Pałacu Młodzieży, a nawet w Filharmonii Szczecińskiej.
Program badawczy „Czym skorupka za młodu nasiąknie... eksperymenty i doświadczenia w przedszkolu”.
Program dostarcza dzieciom niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk. Eksperymenty są realizowane we wszystkich grupach wiekowych i dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci. Doświadczenia przeprowadzamy w salach przedszkolnych, w ogrodzie, a także podczas licznych wycieczek. W toku zabaw badawczych dzieci są pobudzone do działania, stwarzamy sytuacje sprzyjające działalności badawczej, w taki sposób, aby dzieci zaciekawiać i prowokować do odkrywania.
Program plastyczny „Dekoracje z rąk dziecięcych”
W odpowiedzi na dziecięce zainteresowania i predyspozycje plastyczne, nasz program pozwala rozwijać dziecięcą zdolność do kreatywności i twórczości. Działalność plastyczna dzieci jest wykorzystywana do tworzenia dekoracji wewnątrzprzedszkolnej oraz do wykonywania upominków dla gości przedszkola. Program stanowi naturalny sposób odkrywania małych talentów i uzdolnień plastycznych. Dziecięce wytwory są również narzędziem do obserwacji dzieci; twórczość plastyczna stanowi istotną rolę w terapii, ponieważ poprzez zdefiniowanie problemu obrazem można skutecznie dziecku pomóc. Programem są objęte dzieci z całego przedszkola, dostosowując techniki pracy i zabawy do wieku i możliwości rozwojowych dzieci.